Na jaře dosluhující zimní gumy dojezdím. Tak uvažuje velká spousta motoristů, kteří za každou cenu chtějí ušetřit peníze. Rakouský autoklub si tuto metodu vyzkoušel a zjistil, že nejde zrovna o bezpečné šetření. Třicet procent řidičů loni nepřezulo auto ze zimních gum na letní a stejné množství to tak udělá i letos, odhadují odborníci. Kdo s příchodem jara nepřezuje auto na letní pneumatiky, aby dojel zimní, zbytečně riskuje. Část řidičů dojíždí zimní gumy, část hodlá přezout až před letní dovolenou, a zbytek jezdí na zimních gumách celoročně. Ale pokud najedete ročně aspoň 10 tisíc kilometrů, vyplatí se mít obě sady gum. Zatímco zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu 4 milimetry, v létě stačí pro jízdu vzorek hluboký jen 1,6 milimetru. Odborníci přitom považují letní jízdu za bezpečnou, pokud mají pneumatiky vzorek hlubší než 2 milimetry. Jestliže tedy neplánujete výměnu pneumatik, je dobré myslet alespoň na překontrolování těchto parametrů. S dezénem mělčím než 1,6 milimetru si říkáte nejen o pokutu, ale i o nehodu. Je dobré vědět, že pneumatiky s dezénem mělčím než 3 milimetry mají zejména na mokré vozovce zhoršené jízdní vlastnosti. Velký význam má i materiál, ze kterého jsou pneumatiky vyrobeny. V zimě, kdy je sníh a náledí, jsou totiž potřebné jiné vlastnosti než na letním rozpáleném asfaltu. Zimní pneumatiky jsou kvůli nutnosti větší přilnavosti k vozovce vyráběné z měkčí směsi než letní, ale tyto vlastnosti nejsou na sluncem ohřátém asfaltu vhodné. Zimní pneumatiky totiž obsahují ve směsi gumy více siliky než letní, aby byly k vozovce přilnavější. Zimní pneumatiky se tak v létě na ohřátém asfaltu přilepí a trhají se. Následkem toho se zvyšuje spotřeba paliva vozu. Se zimními pneumatikami při letních teplotách je třeba si dávat pozor. Oblíbené značky pneumatik jsou Barum a Continental.
Zimní pneumatiky na léto opravdu zujte. Hůř brzdí a zvyšují spotřebu
Kategorie: Auto Moto
– 29.12.2014